girl talk

Nars1

Jag verkligen avskyr att försöka hitta nya produkter till ansiktet. Om något ”går snett” så är det ju typ omöjligt att dölja det. Någon produkt som huden inte tål får helt plötsligt förödande konsekvenser eftersom det hamnar i ansiktet. En foundation med fel färg vet nog dom flesta är sjukt onajs. Under ganska lång tid har min hud varit helt ur balans så nu har jag varit tvungen att ta mig an djungeln av foundations för att hitta en som är lite mer täckande. Just nu testar jag den på bilden. Fick med mig nr 4 hem men den är i heelt fel färg. Fick ett prov med nr 2  också vilket är mycket mer i min nyans så jag måste gå och byta till den istället. Jag blir ju nästan genomskinlig under vinterhalvåret.

Detta kan tyckas vara ett ganska obetydligt problem men jag tror (eller egentligen tror jag inte, jag vet) att många känner igen sig. Jag slås av hur knas jag tycker det är att jag bryr mig, att jag måste sminka mig så fort jag ska in till stan på grund av lite hudproblem som jag fått sen jag slutade med p-piller. Detta är ett helt nytt fenomen för mig. Helena som inte bryr sig om vad andra tycker, som har pondus och självförtroende? Så sjukt att yta ska vara så viktigt. Så sjukt att jag måste, i alla fall försöka, se lite ”snygg” eller ”fräsch” ut. Jag är så inne i normen att jag inte ens tänker på det när jag sminkar mig. ”Jag gör det ju för min skull. För att jag mår bra av att se lite pigg ut”. För min skull? Ha!

Innan dessa hudproblem kom brydde jag mig knappt alls. Gick till teatern, skolan och jobbet utan smink. Har alltid haft en ganska felfri hud. I stort sett aldrig några problem. Men även då satt jag ibland och försökte dölja något. Även om det var betydligt mer sällan. Kanske mörka ringar under ögonen eller för röda näsvingar. Är det inte det ena problemet så är det det andra som ska döljas. Usch vad mycket det är som ”måste” döljas. Listan kan ju göras hur lång som helst. Jag är så trött på det men ändå ska jag snart sätta mig ner vid min spegel och börja täcka ett ansikte som samhället har bestämt är ”mindre perfekt”. Jag ska göra mitt yttersta för att ”passa in” i normen. För det är det vi gör för att passa in i mängden, i gruppen och i denna sjuka värld. Och ändå är jag inte egentligen arg på ”denna värld”, jag är arg på min hud. Det är så skevt. Så skevt.

Detta är min irritation på att jag känner att jag måste slösa dyrbar tid OCH pengar på att leta foundation trots att jag tidigare har haft en jag verkligen tycker om. Men den funkar inte längre!!!!! SKEVT! Funderar starkt på att sluta sminka mig helt. Så onödigt.

Kommentera

