En lite fredagsanalys av gta v!

Godmorgon på er! Så otroligt skönt att inte behöva hasta iväg till något här på förmiddagen. Tid att njuta och ta det lugnt. Tittar på nyhetsmorgon och Malou efter tio. Bra ämne där btw, mens (finns ett härligt sommarprat om det också som jag nämnt tidigare, tips)! Detta ämne hörs inte sådär jätte ofta. Därför är det jätte kul att Malou ägnar en hel vecka åt att prata om det.

Apropå tjejer så la @kvinnorhat ut ett intressant inlägg på Instagram i morse angående GTA V. Jag har ju spelat det en del sen Niklas skaffade det. Men jag känner just nu att spelet kräver en liten (väldigt liten) analys. Men min första fråga, innan jag började spela, var om jag kunde vara tjej. Jag vill ju vara en cool brud, inte någon slapp och sunkig gubbe (Trevor). Svaret på frågan om jag kan vara tjej är nej. Vet inte hur onlinespelandet kommer se ut dock (har fortfarande lite hopp)!

Att det inte på något sätt går att få spela som tjej är ju egentligen jätte konstigt i mitt huvud. Det är tre karaktärer och ingen av dom kunde dom gjort till tjej (?!?!?!?!). Eller kunde jag inte fått välja själv hur jag vill ha det? Det är ju inget fel på att vara kille heller, om man (!) vill det. Nu kanske inte spelet är uppbyggt på det sättet, men det väcker ändå frågor hos mig.

Sedan är det ju heeeeelt sjukt hur de framställer tjejer i spelet. Lite grovt tolkat (eller?) är att tjejerna antingen är någon skit jobbig flickvän, strippa eller prostituerad. Ehhh… va? År 1846 eller? Jag vill ha ett actionspel där jag får sno bilar, råna butiker och skjuta hej vilt som kvinna!! Sen kan det ju diskuteras om vad actionspel/filmer sätter för syn på våld och kriminalitet. Men det är en annan diskussion tycker jag.

The Sims for the win! Där får man bestämma helt själv vad och hur man vill vara ;). Just saying!

Detta skrev @kvinnohat om GTA V, mycket intressant och viktigt att ta till sig: ”Tack alla ni som tipsat om Grand Theft Auto V. Vi tänkte berätta om varför. Det är ingen nyhet att spel och spelkulturen är nedlusad av sexism och misogyni. Kvinnor finns sällan som karaktärer att spela utan oftast som objekt villkorade av ”the male gaze”, som ”belöningar” och inte sällan för att bruka våld på. Kvinnorna är ofta avklädda, detta gäller även de få kvinnliga karaktärer som finns att spela. Våldtäktskultur är inte ovanligt, i det nämna spelet kan en exempelvis besöka en prostituerad och sedan döda henne för att få sina pengar tillbaka. I många spel har en möjlighet att utsätta kvinnor för våld, vilket inte är ovanligt för något kön i spel, men specifikt för kvinnor är att de oftast ska vara avklädda och det görs inte sällan i syfte att egga sexuellt. Följ gärna Anita Sarkeesians arbete på området, vi är så jävla trötta på detta sätt att bli representerade på i all sorts media. Spelkulturen är dock extrem. Har ni, angående detta, några tips på spel där en värdig kvinnosyn förmedlas? Glad fredag!”

Det kanske kommer en fortsättning på mina tankar om spelat vid ett senare tillfälle. För jag tycker ändå att det är ganska kul att spela. När jag sätter mig med det sitter jag fast där i flera timmar. Till saken hör ju också att det finns en del tankar och humor i spelet. Vad jag hört så vill skaparna visa på en extrem bild av hur det har sett ut och ser ur i Los Angelse. Bara en liten notis.

Kommentera

