Multitasking

Jag har alltid varit extremt bra på multitasking och om det har med kön att göra låter jag vara osagt. Just nu sitter jag med min lilla dagens att göra-lista i huvudet samtidigt om jag skriver/komponerar ihop detta inlägg, lyssnar på musik (ja, det minskar i alla fall min koncentration och mitt fokus, säkert annorlunda för många andra) och funderar på hur jag ska lägga upp mitt plugg. Detta är ganska få uppgifter för att vara jag. Lägg till tv-tittande, städ och ett samtal med min kille så är vi där jag brukar vara för det mesta. Egentligen är det inget fel på uppgifterna i sig, men i huvudet är jag ofta på nästa uppgift innan jag gjort färdigt den uppgift jag håller på med. Detta är både stressande och trist då jag inte njuter av det jag gör för stunden alla gånger.

Jag har alltid sett detta som en fantastik förmåga. Vilket det också är i vissa fall, jag tar det som en komplimang när personer anser att jag har ”koll på läget” och ”kontroll över situationen”, vilket är två resultat av att jag tänker på allt och alla hela tiden. Hantera många ”bollar i luften”, att jag är relativt stresstålig och produktiv är också saker jag gillar med multitasking. Men det finns en baksida med detta som jag tror vi ofta glömmer i en värld där allt går helt sjukt fort.

På senaste tiden har jag av någon anledning tröttnat på att lägga några få procent av min energi på hundra saker. Jag som person har aldrig satsat på högsta betyg eller kämpat för det bästa jobbet. Ja menar jag har inte ens körkort trots att jag tjatat om att skaffa det i flera år nu. Mycket snack och liten verkstad helt enkelt. Men misstolka inte, det jag satsar på och de mål jag faktiskt sätter upp klarar jag. Har jag ett mål vet jag att jag kommer nå dit och jag ser till att jag gör det (samtidigt som jag gör massa andra saker!!???). Det kan vara därför jag inte satsar så hårt på saker, jag vill vara säker på att det är något jag klarar av och lyckas med innan jag ger mig in med min tid och energi (mitt kontrollbehov).

På senaste tiden har jag börjat tagga ner. Inset att multitasking inte är det ultimata. Så jag har börjat försöka göra en sak i taget och då även lägga ner lite mer själ i uppgiften. Hur det går? Haha… sådär. Just ni driver mina tankar gärna iväg till min att göra-lista. Vill lägga till lite saker där. Ibland fastnar jag i att lyssna lite för mycket på musiken. Sjunger eller nynnar med och vips sitter jag med texten framför mig och försöker helt plötsligt lära mig låtarnas text (samtidigt som jag försöker göra allt det andra, kanske inte rent praktiskt men i huvudet i alla fall). Vilket absolut är trevligt just nu när jag bloggar men om jag ska plugga måste jag nästan stänga av både musik och tv.

Jag jobbar på det här med att fokusera och lite bättre tycker jag ändå att det går. Är faktiskt jäkligt mycket gladare och positivare nu för tiden vilket kan vara ett resultat av att jag försöker vara i NUET. Är så trött på att göra saker lite halvhjärtat plus att det bidrar till ganska mycket stress i kroppen. Jag har mycket kvar att jobba på men jag är ganska pepp på det eftersom jag tycker det är kul att testa nya saker som utvecklar en som person. Själva insikten kanske är en mognadsgrej också. Vad vet jag. Bara lite tankar jag haft så här på senaste tiden. Sorry om det är lite osammanhängande och svårtolkat men jag gillar att det får vara lite halvt direkt ur min hjärna och inte någon sönderredigerad superkorrekt text ♣. Ha överseende!

Peace ♥

Kommentera

