Det här med p-piller!!!

Godmorgon! Med anledning av den här artikeln (Felicia, 18, dog av p-piller) tänker jag så här på morgonkvisten skriva lite om preventivmedel. Tanken har slagit mig tidigare, men jag bestämde mig för ett tag sedan att inte skriva om det eftersom det känns lite intimt och privat. Dessutom har två riktigt bra tjejer (Hanna och Tuva) redan skrivit bra grejer om det här, här och här. Men artikeln har skapat en spänd och orolig klump i mitt bröst. Jag är inte värsta påläst om p-piller eller om hormoner och hur det påverkar kroppen utan skriver helt utifrån mitt eget huvud, mina egna erfarenheter och sånt jag hört. Jag har ganska länge tyckt att det är obehagligt att stoppa i mig piller som innehåller något som påverkar kroppens naturliga sammansättning. Något jag ändå vet av egna erfarenhet är att hormoner inte är något man ska leka med!

Jag slutade äta p-piller för ett halvår sedan, inte för att jag tänkte skaffa barn eller så utan bara för att jag inte ville fundera över om känslor och händelser i mitt liv berodde på dom. Jag har inte haft sånna humörrelaterade biverkningar som Hanna och Tuva men kände mig inte heller säker på att andra humörkänslor jag hade inte berodde på just det där lilla pillret. Oavsett gillar jag inte tanken på att stoppa i mig hormoner. Vad jag hört kan det dessutom ta flera månader innan man kan bli gravid efter att man slutat med p-piller och en biverkning av p-piller kan vara just blodpropp som artikeln visar (hallå! inte okej!).

Så jag har slutat äta dom där vidriga sakerna. Har nu fått sämre hy eftersom hormonbalanes antagligen helt fuckt up. Hyn börjar som tur är, efter 6 månader, att återhämta sig! Min mens är fortfarande inte riktigt som den ska eller regelbunden (typ det mest naturliga hos kvinnor som visar att vi mår bra och är friska! kul att det inte funkar som det ska!). Mina känslor och mitt humör har inte förändrats något, men då hade jag inte direkt några humörsvängningar tidigare heller.

Tror ni jag fått någon vettig information när jag fått p-piller utskrivet sedan jag var 19 år? Nej! Inte någon barnmorska har berättat noga vad p-piller innebär. Ingen har berättat för mig vilka andra alternativ det finns. Nu har inte cellprov riktigt med preventivmedel att göra, men eftersom det är barnmorskor där också vill jag ändå poängtera att jag blivit både kränkt och förnedrad i samband med cellprovtagning! Man börjar ju undra lite över hur det egentligen är ställt med dessa barnmorskor jag mött inom vårdcentralen?!

MEN! Nu tycker jag fortfarande att det är oerhört viktigt att skydda sig. Inte vill vi ha några oönskade små bebisar bara för p-piller är skit. Där är ju kondom typ den bästa uppfinningen någonsin. Inte nog med att den skyddar mot graviditeten den är helt hormonfri och skyddar dessutom mot alla könsjukdomar som florerar i världen. Har du inte en fast partner ska du definitivt alltid använda kondom, oavsett kön! Väldigt väldigt viktigt!! Har man en fast partner behöver man kanske inte tänka just på det och då skulle en koppar spiral kanske vara att föredra. Det pratar Tuva lite om här, om man är intresserad av ett sånt alternativ.

Summan av hela kardemummakakan är att p-piller suger och att kondomen är överlägsen alla andra preventivmedel. Sen vet jag med mig att det finns de som äter p-piller och har positiva erfarenhet av det och att de finns de som inte alls gillar att använda kondom. Men till vilket pris undrar jag?

Peace!

3 comments

  1. Om man sätter in spiral bör en barnmorska kolla så att den sitter på plats efter en tid. Detta fick jag ingen info om så döm om min förvåning när jag var gravid och spiralen inte fanns på plats längre….

Kommentera

