Receptet på veganbullarna

Här kommer receptet på bullarna jag gjorde för den som är intresserad :). Hemligheten till varför dom vart så goda berodde nog på att jag gjorde dubbelt så mycket ”fyllning” än vad som stod i ursprungsreceptet.

Anyhow, höll mig till receptet i stort, förutom ”fyllningen” som sagt. Först vetebullen:

50 g jäst
5 dl sojamjölk
150 g mjölkfritt margarin
1 ½ dl socker
1 tsk salt
eventuellt 1 tsk stött kardemumma
cirka 13-14 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält margarinet i mikron eller i en kastrull. Tillsätt sojamjölken och låt allt bli fingervarmt, 37 grader (jag har en termometer när jag gör detta, jäkligt smidigt!). Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vätskan samt socker och salt. Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta degen fin, det går lättast om du använder elvisp med degvispar. Tillsätt mer mjöl om det behövs för att degen ska bli smidig och inte kladda. Låt den jäsa cirka 30 minuter under bakduk.

Och så ”fyllningen”, så här mycket hade jag i:

200 g mjölkfritt margarin
4 tsk kanel
2 dl socker

Medan degen jäser rör ihop rumsvarmt margarin, kanel och socker. När degen jäst klart i 30 min knåda den lätt på ett mjölat bakdbord. Om du har ett stort bakbord kan du kavla ut hela degen till en stor rektangel, annars delar du degen på två och kavlar ut till två rektanglar, cirka 25 cm breda och 4 mm tunna. Eller om du vill ha extra stora bullar, gör rektangeln 35 cm bred. Bred ut margarinet tunt på hela degen. Rulla ihop som en rulltårta och skär i bitar, 30-38 st. Lägg på en plåt och jäs cirka 30 minuter under bakduk.

Pensla sedan bullarna med sojamjölk och strö på pärlsocker. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk. Går bra att frysa in.

Voilà!!!!

IMG_7755

 

Receptet är hämtat från vegania.net!

Kommentera

