You are the only one who creates in your experience—no one else!

Hej! Ursäkt min frånvaro igår men man kan inte alltid vara på topp. Känslan av att inte veta vad jag ska göra när jag är klar här i Örebro kröp sig på igen. Har funderat ändå sedan igår om jag ska skriva om det här, min osäkerhet på framtiden menar jag, eller om jag ska skita i att vara så personlig. Jag är en ganska positiv och relativt säker person så att prata om osäkerhet faller mig inte riktigt rätt i munnen alla gånger. Att oroa mig för framtiden är i och för sig inget nytt. Detta händer mig varje gång något nytt är på väg att hända.

Men vet ni vad. Nu skriver jag om detta. För det är okej att inte alltid vara på topp. Det är okej att inte vet vad man vill göra för det löser sig alltid. Det finns så många där ute som vet precis hur dom vill ha sina liv. Som vill skaffa barn, ha den där karriären eller kanske bo utomlands. Men det finns också jätte många som inte vet vad dom vill göra och ständigt söker efter det där roliga som känns meningsfullt. Och jag tycker det är okej. Att leta efter saker man gillar kan vara väldigt meningsfullt i sig. Man får vara med om väldigt mycket roliga saker mitt i sitt letande.

Mitt letande efter vad jag vill göra har exempelvis lett till att jag jobbat med hundar, blivit utbildad hästskötare, skaffat traktorkörkort, jobbat på Mallorca, jobbat i Skåne, jobbat på ICA, spelat teater, börjat träna, jobbat inom psykiatrin och utbildat mig till socionom. Ganska najs ändå, eller hur! Det är just det. Att man måste försöka se det positiva också. Det ökar liksom oddsen för att det ska lösa sig senare om man ser vad som faktiskt är bra i ens liv. Undersöker vad man faktiskt trivs med att göra. Inser att man faktiskt är bra på massa saker.

Känns som att det där låg och tryckte i mig hela natten så tack för att jag fick ventilera det här lite mer konkret än att jag bara spyr ut vad jag inte vill göra. Vilket är väldigt lätt hänt. Ska försöka tänka på vad jag faktiskt vill göra och satsa på att försöka få det att hända. Nu är jag vrålhungrig så jag ska ta och äta frukost. Misstolka inte all denna text nu, är på ganska bra humör idag. Har bara massa tankar. Som inte blir bättre av att jag går en kurs där vi ska tänka och reflektera as mycket om våran kommande yrkesroll och vart vi sen ska jobba. Svårt att inte tänka på framtiden med andra ord. Svårt att inte skolas in att man SKA jobba på ett visst typ av ställe (typ socialtjänsten). Svårt att förstå att det finns hundra andra vägar att gå. Tur att jag vet om de i alla fall då!

Så, godmorgon!

Kommentera

