Det här med lag och sånt

Jag känner mig lite kluven kring det här med att publicera andras bilder i min blogg så som jag gjort nu ett tag. Jag vet ju om att man inte får göra så egentligen, upphovsrättslagen och det där, men jag har på sista tiden blivit så inspirerad av andra bloggar som gör så. Det dom gör är att i så stor mån som möjligt länka till bildkällan och gärna den som fotograferat. Men som den lagbundna människa jag är börjar samvetet komma ikapp och det känns inte helt rätt längre. Ja menar, hur skulle det kännas om någon tog mina bilder och visade på diverse sidor? Om dom länkade till mig skulle jag nog tycka det va helt okej och lite som gratis reklam, men alla länkar ju faktiskt inte till bildkällan.

Det som gjort att jag ändå bortsåg från mitt lagbundna jag är alla dessa sidor som länkar till bilder. Ni vet sidor som weheartit, tumblr och flickr som är otroligt populärt just nu. Dom bryter ju hej vilt mot upphovsrättslagen?! Jag vet liksom inte riktigt vad som är rätt och fel längre, lite som med att många fortfarande laddar ner film, serier och musik. Man skiter lite i lagen. Men eftersom jag själv fotar en del så kanske det är bäst att inte hålla på och ta andras bilder eftersom det blir lite motsägelsefullt? Samtidigt så vill jag ju visa apsnygga bilder som inspirerar mig och jag försöker verkligen komma ihåg att länka till bildkällan hela tiden, och gärna fotografen. Ne hörrni jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta just nu, man får inte göra så men alla gör det ändå.

Kommentera

