Jag vet inte hur många av er som läser här pluggar på lite högre nivå, men ni som gör det, vad fasiken är grejen med att skriva jätte komplicerade tentafrågor? Frågor som går att tolka på hundra olika sätt, brist i språkhantering och slarvfel! Jag tycker det är så svårt att ta uppgifter seriöst när jag själv hittar brister i språket på självaste tentan. Nu är inte jag någon språkexpert (som ni säkert märker, men jag skriver inte ”akademiskt korrekt” i bloggen, och jag orkar sällan korrläsa), men på en tenta borde väl kravet vara att dom som skrev den åtminstone gör den med lite finnes och kvalité? Varför ska jag annars lägga ner massa tid på den? Eller inte lägga ner massa tid på den och få sämre betyg bara för att dom inte kan skriva ordentligt? Tolkningsbara frågor är jag väl i ganska stor utsträckning van vid, när det handlar om öppna svar. Men tolkningsbara frågor när du har svarsalternativ känns liksom inte helt lätt eller okej? Saken är väl att det känns knas att dom som rättar sedan ska sitta och vara petiga med det jag skriver medan dom får skriva hur dom vill. Okej, jag är frustrerad på min tenta! Tur att jag ska bolla den lite med min uppsatskompis senare idag!

Kommentera

